KÖP OCH LEVERANSVILLKOR

Allmänt

Genom att använda hemsidan och/eller göra en beställning, godkänner du villkoren som anges i detta dokument (köpvillkor). Läs därför igenom och försäkra dig om att du förstått villkoren innan du gör din beställning.

För att handla hos oss måste du ha fyllt 18 år. 

Nedan följer övriga köp- och leveransvillkor som sappelgren tillämpar:

Beställning

Om du har frågor kring beställning kan du kontakta vår kundtjänst, du kontakta oss här. När du lagt din beställning skickar vi en beställningsbekräftelse via e-post.

Vi reserverar oss för faktafel och eventuell slutförsäljning. Om vi av någon anledning inte kan skicka din beställning kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Vid eventuella felaktigheter på pris förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Då har du rätt att avboka din order, om du inte är nöjd med justeringen. 

När vi skickar din order från vårt lager kommer du att få en leveransavisering.

Leveranssätt och fraktkostnad

Du ser på din leveransbekräftelse vilket fraktbolag ditt paket skickas med. Inom Sverige är fraktkostnaden 49 kr inklusive moms. Vid köp över 500 kr är det alltid gratis frakt. 

Kunden är ensam ansvarig för eventuella leveransfel på grund av bristande information eller fel på leveransadressen i sin order. Om du har frågor kring leverans vänligen kontakta kundtjänst. 

Ångerrätt/Returer

Du har rätt att ångra din beställning utan att ange något skäl för det. Sappelgren erbjuder 30 dagars ångerrätt från det att du mottagit din beställning.

Du ska kontakta vår kundtjänst om du vill göra en retur, du kontakta oss här. Ange ditt namn, adress, telefonnummer, e-postadress, ordernummer och artikelnummer på den vara du vill returnera. När vi läst ditt meddelande kommer vi att återkoppla till dig med ett besked och ordna en retursedel. Du ska återsända varan till oss, senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om din retur.

Vi vill uppmana till försiktighet vid hantering av varan som ska returneras. Detta innebär att varorna inte får ha skadats, nedsmutsats, tvättats, ändrats, behandlats eller använts och att lapparna och etiketterna är intakta. Returneras varan i gott skick, enligt ovan, kommer självklart den fulla kostnaden för varan att återbetalas, i annat fall har sappelgren rätt att ta ut en ersättning för varans värdeminskning. Samma försiktighet ska användas med produktens förpackning då denna kan ha en påverkan på produktens värde. Om förpackningen har brutits mer än vad som krävs för att öppnas kommer ett avdrag att göras för den värdeminskningen. Detta beslutas i varje enskilt fall (med förpackning menas INTE det yttre emballage som din order levereras i).

Ångerrätten gäller inte vid:

Köp av vara som har tillverkats enligt konsumentens specifika anvisningar, som har anpassats för den individuella kunden, eller på annat vis fått en tydlig personlig prägel.

Vi reserverar oss för att vi inte har möjlighet att hämta ut din retur om den skickas till annan adress än angiven returadress.

Förpacka din retur väl och det går självklart bra att använda samma emballage som produkten var förpackad i, det vill säga påsen eller kartongen vi skickade din vara i.

Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 14 dagar.

Betalning

Vi erbjuder olika möjligheter till betalning. Se kassan .

Skador under transport

Vi tar ansvar för varor som skadas under leverans till dig. Det är viktigt att du direkt tar en bild på det skadade godset när du mottar paketet. Vi vill ha ditt svar senast 2 dagar från det att du hämtat ut eller mottagit paketet. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig att få ersättning för den skadade varan.

Vi tar även ansvar för varor som kommer bort när vi levererat dem från vårt lager till dig eller fram till ditt postombud. Har du inte mottagit ditt paket inom rimlig tid, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.

Outlösta paket

För varor som du som kund inte löser ut debiterar vi en kostnad för frakt, returfrakt och hantering på totalt 300 kr. Vid skrymmande sändningar tillkommer även extra fraktkostnad enligt prislista.

Reklamationer

Om du vill reklamera en vara så kontakta alltid kundtjänst här. När du kontaktar oss vill vi att du uppger ditt ordernummer. Du kommer då att få en returfraktsedel. Har du möjlighet att ta ett kort på produkten så kan detta skynda på hanteringen. Du har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt. En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts. Produkterna du vill reklamera ska vara rentvättade och fria från hundhår, lera och dylikt. Efter att vi mottagit den returnerade varan kommer vi att behandla ärendet inom 30 dagar. 

Priser, produkter och erbjudanden

Produktbilderna på hemsidan kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.

sappelgren reserverar sig för eventuella fel i produkt- och prisinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehåller sig sappelgren rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för felpriser, fel i kampanjkoder, prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.

Force Majeure

Vi anser oss befriade från att fullgöra våra förpliktelser i detta avtal om detta beror på ändrad lagstiftning, myndighets åtgärd, konflikt på arbetsmarknaden, brand, översvämning, krig, terrorism, sabotage, olyckshändelser av större omfattning eller liknande händelser.